از کار انداختن رمز عبور Bios

   

بسیاری از شماها هنگام روشن کردن کامپیوتر قبل از آنکه سیستم عامل خاصی بالا بیاید به سد محکمی با نام رمز عبور BIOS برخورد کرده اید. رمز عبوری که بر خلاف سایر رمز عبورها به هیچ وجه در هارد دیسک کامپیوتر ذخیره نمیشود. یا همین مشکل موقعی که می خواهید مشخصات Setup نامپیوتر را عوض کنید پیش میآید. این مقاله به معرفی چند روش برای حل این مشکل میپردازد. فرض ما بر این است که شما رمز عبور کامپیوتر خود را فراموش کرده اید و دنبال راه حل هستید و قصد اذیت کردن و دست بردن در کامپیوتر کسی را ندارید.

◄ روش اول: برای دزدی از یک مکان ساده ترین و اولین کار استفاده از شاه کلید است تا آبرومندانه و ترو تمیز وارد شوید و آخرین راه حل بالا رفتن از دیوار است. در این مورد هم اینچنین است ما برای مارک ها و مدلهای مختلف Bios رمزهای عبوری معرفی می کنیم که امیدواریم مشکل شما را حل کند و نیازی به بالا رفتن از دیوار نداشته باشید.

AWARD BIOS

AWARD SW, AWARD_SW, Award SW, AWARD PW, _award, awkward, J64, j256, j262, j332, j322, 01322222, 589589, 589721, 595595, 598598, HLT, SER, SKY_FOX, aLLy, aLLY, Condo, CONCAT, TTPTHA, aPAf, HLT, KDD, ZBAAACA, ZAAADA, ZJAAADC, djonet

AMI BIOS

AMI, A.M.I., AMI SW, AMI_SW, BIOS, PASSWORD, HEWITT RAND, Oder

رمزهای عبور زیر را بر هر نوع Bios میتوانید امتحان کنید

LKWPETER, lkwpeter, BIOSTAR, biostar, BIOSSTAR, biosstar, ALFAROME, Syxz, Wodj

توجه داشته باشید که هنگام وارد کردن رمزهای عبور حروف بزرگ را بصورت بزرگ و حروف کوچک را بصورت کوچک وارد کنید.

◄ روش دوم : یک روش نرم افزاری برای پاک کردن رمز عبور

اگر هنگامی که کامپیوتر روشن است بدان دسترسی دارید میتوانید از برخی نرم افزارهای موجود برای پاک کردن رمزعبور استفاده کنید ولی از آنجا که مکن است شما به این نرم افزار ها دسترسی نداشته باشید روش زیر را به شما معرفی میکنیم.

کامپیوتر را به حالت MS DOS برگردانید و دستور DEBUG را اجرا کنید

0 برای مدلهای مختلف BIOS عبارات زیر را وارد کنید

AMI/AWARD BIOS

O 70 17

O 71 17

Q

PHOENIX BIOS

O 70 FF

O 71 17

Q

GENERIC

Invalidates CMOS RAM.

O 70 2E

O 71 FF

Q

توجه کنید که حرف اول برابرحرف "“O است نه عدد صفر.

◄ روش سوم : روش سخت افزاری

اگر هنگامی که کامپیوتر روشن است به آن دسترسی ندارید یا رمز عبورهای قبلی کارساز نبود می توانید از روشهای سخت افزاری زیر استفاده کنید.

● استفاده از Jumper ها

بر روی تمام مادربردها یک Jumper است که از آن برای پاک کردن CMOS میتوانید استفاده کنید.کنار این jumper معمولا این عبارت دیده میشود Clr CMOS.

تنها کاری که شما میکنید این است که jumper را از پایه 1و2 درآورده و به پایه 3و4 نصب کنید و دوباره به حالت اول برگردانید. شما به همین سادگی میتوانید رمز عبور را پاک کنید.

● در آوردن باتری

میتوانید باتری دستگاهتان را که روی مادربرد است درآورده و دوباره جا بیاندازید در این حالت تمام اطلاعات CMOS به حالت پیش فرض برمیگردد. ولی توجه داشته باشید که جا انداختن باتری کمی مشکل است.

● عوض کردن آی سی ( Cheap CMOS )

اگر هیچ یک از روشهای الا جواب نداد میتوانید آی سی CMOS را با یک آی سی از همان نوع عوض کنید یا از نوع برنامه ریزی کنید اینکار ابزار مخصوصی دارد و شرکتهای تعمیر کامپیوتر برای شما اینکار را خواهند کرد .

توجه: برای پیدا کردن آی سی CMOS میتوانید به دفترچه مادربرد خود مراجعه کنید.

در این روشها علاوه بر اینکه رمز عبور را پاک میکنید سایر اطلاعات نیز به حالت اولیه برمیگرد ولی نگران نباشید مشکلی نیست و شما میتوانید دوباره مشخصات کامپیوتر خود را در Setup وارد کنید.

حرارت سی پی یو

   

نکات مهم در ارتباط با درجه حرارت cpu :

- بر روی مادربرد و در زیر سی پی یو سنسوری وجود دارد که درجه حرارت تقریبی cpu را براورد کرده و به سیستم اطلاع می دهد و به وسیله نرم افزارهای مونیتورکننده درجه حرارات کامپیوتر از جمله برنامه بایاس (بایوس = BIOS ) در بسیاری از سیستم ها قابل مشاهده است.

- درجه حرارتی که سیتم نشان می دهد تقریبی است چون سنسور از cpu فاصله دارد به منظور تصحیح ان معمولا به درجه حرارت اندازه گیری شده واقعی چند واحد اضافه می شود ولی شما فرض کنید که درجه حرارت نمایش داده شده همواره از درجه حرارت واقعی سی پی یو کمتر است!
مثلا اگر درجه حرارت واقعی cpu مادربرد 95 درجه باشد درجه نشان داده شده 90 درجه سانتیگراد است!

- اورکلاک کردن باعث بهم خوردن نظم حرارتی سی پی یو می شود

- قرار دادن کامپیوتر در محیط گرم مانند کنار شوفاژ و بخاری یا مقابل آفتاب باعث صدمه دیدن آن می وشود.

- به منظور جلوگیری از سوختن cpu کنترل اینتراپت ( وقفه ) غیر قابل پوشش ( NMI ) به این امر اختصاص داده شده و اگر درجه حرارت cpu از حد مجاز بالاتر برود کامپیوتر شما به طور اتوماتیک خاموش خواهد شد

- برای تشخیص حداکثر درجه حرارت قابل تحمل سی پی یو خو***ن باید به دفترچه سی پی یو و سایت سازنده آن مراجعه نمایید.

- من این نکات را برای تاپیک آموزش سخت افزار کامپیوتر که در همین تالار میکرورایانه می نویسم آماده کرده بودم حالا که شما سوال کردید در همین جا نوشتم. از سوال شما یک نکته قابل استخراج است که فعلا فن سی پی یو شما سالم است چون سرعت و دور ان مناسب است پس اگر شرایط شما مناسب بود درجه حرارت سی پی یو شما (مدل CELERON ) حداکثر حدود 40 درجه سلسیوس باقی می ماند . پس تنها نتیجه ایی که من می گیرم اینکه اتصال مناسب بین هیت سینک و cpu وجود ندارد و یه به عبارت دیگر بین cpu و heatsink فاصله وجود دارد این فاصله ممکن است از نامناسب بودن اهرمهای سوکت تا ایراد داشتن خود هیت سینک باشد اگر هیت سینک شما دو تکه باشد (مسی و آلومینیومی ) احتمال عدم اتصال مناسب بین قسمت مسی با سی پی یو وجود دارد اگر موفق به رفع مشکل نشدید باید هیت سینک را تعویض کنید در بازار هیت سینک با فن یک جا فروخته می شود حتما توع مرغوب تهیه کنید.

- اخرین نکته اینکه هر قدر درجه حرارت قابل تحمل سی پی یو بالاتر باشد ان سی پی یو بهتر است! (از سایت سازنده قابل استخراج است)

چگونه cmos مادربورد را ری ست کنیم؟

    

رایانه، تمام تنظیمات سخت افزاری خود را در سی ماس1 نگهداری می کند. این تنظیمات، شامل اطلاعات روی دیسک های سخت که نصب کرده اید، سرعت پردازنده و نوع و سرعت حافظه رم سیستماست. هنگامی که سخت افزار جدیدی را نصب می کنید و به مشکلی برمی خورید، ممکن است اطلاعاتی روی سی ماس خراب یا منسوخ و قدیمی باشد. در این حالت ممکن است تغییراتی را به تنظیمات سخت افزاری اعمال کنید که پس از آن رایانه شما قادر به استارت کردن نباشد.خوشبختانه رایانه با ری ست کردن سی ماس به وضعیت قراردادی اولیه خود برمی گردد و مجبور به بازیابی مجدد تمام تنظیمات سخت افزاری خود می شود و همچنین همه تنظیمات مشکل دار موجود قبلی اش را نیز پاک می کند که به معنای آن است که به بایوس2 بازگشت کنید و رایانه را دوباره پیکربندی کنید. اما پیش از آغاز نیاز دارید تا رایانه را خاموش کنید، در بغل کیس را برای دسترسی به مادربرد باز کنید و الکتریسیته ساکن دستگاه را برای جلوگیری از صدمه دیدن قطعات حساس، تخلیه کنید.1– از روی دستورالعمل مادربر***ن کلید ری ست سی ماس آن را پیدا کنید. در غیراین صورت 2راه پیش روی شماست:- استفاده از جامپر که متشکل از 2یا 3پین و محل آن جایی روی مادربرد است که کنار آن جمله cmos reset نوشته شده است.کلید physical switch که جای آن در پشت رایانه روی مادربرد و در کنار پایانه ها و درگاه های محل اتصالی مانند صفحه کلید و شبکه قراردارد.2– برای ری ست کردن، جامپر را از روی پین هایی که قبلا آنها را پوشانده، بیرون بیاورید و پین کناری را که بی حفاظ است با یکی از پین های قبلی بگیرید، جامپر را روی آن دو بفشارید و داخل کنید. اگر مادربرد کلید ری ست داشت، آن را با نوک خودکار بفشارید. رایانه تا زمانی که سی ماس کاملا پاک نشود، روشن نخواهد شد.3- اگر از جامپر استفاده کردید، آن را به حالت اول برگردانید و در صورت استفاده از کلید، یک بار فشار دادن آن برای ریست کردن کافی است. سپس دوباره دکمه روشن دستگاه را فشار دهید، رایانه روشن خواهد شد. در برخی موارد، اگر پس از برگرداندن جامپر به حالت اولیه دستگاه خودبه خود روشن شد، اشکالی ندارد و همه چیز روبه راه است. ادامه بدهید و به مرحله 4 بروید.4– وقتی رایانه روشن شد، دکمه f1 را فشار دهید تا از ری ست شدن سی ماس اطمینان حاصل کنید. شما به صورت خودکار وارد تنظیمات بایوس رایانه خواهید شد.حال زمان آن است که تنظیمات بایوس رایانه خود را برای تنظیم آن، به صورتی صحیح پیکربندی کنید. اگر شما قبل از پیش آمدن مشکل، تغییراتی را در بایوس اعمال کرده اید، مراقب باشید آن اشتباه را دوباره تکرار نکنید

رفع عیب از مادر برد

   

در بیشتر موارد مادر برد برای مشکلاتی که ناشی از قطعات دیگر است مقصر شناخته می شود.معمولاً مشکلات مربوط به مادر برد کمتر پیش می آید ( البته این برای بازار فعلی ایران خیلی صدق نمی کند) بنابراین باید مشکل اصلی را پیدا کرد.
در اینجا لیستی از آزمایشهایی است که از مادر برد رفع اتهام می کند.
آیا حداقل چیزهای که برای بوت شدن کامپیوتر لازم است وجود دارند؟ حداقل اجزاء برای بوت شدن عبارتند از: یک مادر برد، پروسسور، مقدار کافی حافظه (RAM)، یک کارت گرافیک و درایو برای بوت شدن اگر یکی از این اجزا موجود نباشد سیستم شما کار نخواهد کرد. آیا همه این اجزاء به درستی متصل شده اند؟
در موقع بروز اشکال ابتدا سعی کنید قطعات را یک به یک جایگزین کنید تا به قطعه مشکل دار برسید آیا جامپرها به درستی قرار گرفته اند؟ شما باید جامپرها را برای نوع، سرعت، ولتاژ و سرعت باس CPU و دیگر مشخصات آن در جای خود قرار دهید هر چند تعداد زیادی از مادربردهای امروزی به طور اتوماتیک این کار را انجام می دهند. همیشه دستور العمل (دفترچه همراه) مادربرد را بخوانید و در نظر داشته باشید اگر تغییراتی در BIOS سیستم انجام داده اید آن را به حالت DEFAULT برگردانید. آیا وضع ظاهری مادر برد مشکلی ندارد؟ هیچگونه شکستگی یا پینهای خم شده وجد ندارد؟  آیا منبع تغذیه مشکل ندارد؟ اگر شما قطعه ای را ارتقا داده اید یا قطعه ای را به سیستم اضافه کرده اید ممکن است توان منبع تغذیه برای شما برای تأمین توان مورد نیاز قطعه جدید کافی نباشد. توان معمول برای کامپیوتر معمولی 250 الی 300 وات می باشد.
عیب یابی اجزای دیگر کامپیوتر:
در اینترنت جستجو کنید و ببینید آیا مادربردهای از خانواده مادربرد شما مشکل خاصی ندارد؟ وب سایت کارخانه سازنده را چک کنید و ببینید آیا هیچ تغییرات و UPDATE ای برای مادر برد شما در نظر گرفته شده است؟
مشکلات صفحه کلید
اگر پیغام خطایی ناشی از پیدا نشدن صفحه کلید دریافت کردید ابتدا مطمئن شوید صفحه کلید به خوبی متصل شده است
چیپهای کنترلر کی برد را امتحان کنید اگر به نظر می رسید که آنها صدمه دیده اند ممکن است احتیاج به تعویض چیپها یا کل مادربرد داشته باشید.
مشکلات CMOS
در شرایط به خصوص ممکن است لازم باشد که CMOS را پاک کنید بعضی مواقع که شما برای بوت شدن سیستم کلمه عبور ( password) تعیین کرده اید و آنها را فراموش کرده اید یا بعضی مواقع BIOS را به گونه ای تنظیم کرده اید که مشکلاتی برای سیستم بوجود آورده و نمی توانید آن را درست کنید این راه مفید است. در بعضی مادربردها پاک کردن حافظه CMOS مادربرد باعث دردسر است زیرا تنظیم دوباره آن مشکل است و شاید به یاد آوردن کلمه عبور راحتتر باشد ولی در مادربردهای امروزی معمولاً این مشکل کمتر است چند راه برای پاک کردن حافظه CMOS وجود دارد بعضی از مادربردها جامپرهایی برای پاک کردن CMOS دارند که احتمالاً  در دستور العمل استفاده از مادر برد به آن اشاره شده است جامپر را یک لحظه برداشته و دوباره سر جایش بگذارید و CMOS پاک می شود. در زمان انجام این کار مطمئن شوید که سیستم شما از تغذیه برق جدا شده است و بنابراین هیچ ولتاژی روی مادربرد نیست.
راه طولانی تر این است که باطری سیستم را از محل خود خارج کنید این عمل باید دو روزی طول بکشد راه غیر ایمن و سریعتر این است که بعد از برداشتن باتری مثبت و منفی جایگاه باتری را بوسیله یک سیم به یکدیگر متصل کنید. سپس دوباره آن را در جای خود قرار دهیید اگر باطری مادربرد شما  قابل برداشتن نیست باید با نمایندگیهای مادربر***ن تماس بگیرید. 
ادامه مطلب ...

توضیحاتی پیرامون سی پی یو

   

سی پی یو یا به عبارتی واحد پردازشگر مرکزی در حکم مغز و اداره کننده ی کامپیوتر است و مسئولیت انجام محاسبات ریاضی داخلی کامپیوتر و فرمان دادن به دیگر اجزا را به عهده دارد.
سی پی یو محاسبات داخلی کامپیوتر را به وسیله ی دو عدد ۰ و ۱ ( صفر و یک ) انجام میدهد. کلیه ی قطعات داخل کامپیوتر برای انجام کارها و محاسبات خود نیازمند این قطعه ی کوچک هستند که این ارتباط را از طریق خطوطی با نامIRQ ( در خواست وقفه ) برقرار میکنند. ساختمان داخلی سی پی یو ها نیز متشکل از ترانزیستور های بسیار ریز است که به تعداد بسیار زیاد و دقت بسیار بیشتر در کنار هم قرار داده شده اند. برای مثال یک سی پی یو متعلق به کمپانی اینتل با سرعت ۳.۴ گیگا هرتز متشکل از ۱۲۵ میلیون ترانزیستور کنار هم قرار داده شده است که سایز هر کدام از انها ۹۰ نانو متر معادل ۰.۰۹ میکرون است! رقمهایی اعجاب انگیر که حاکی از پیچیده و اسیب پذیر بودن ساختار این قطعه دارند...



از دیگر مشخصات و اصطلاحات این مبحث میتوان به BUS اشاره کرد. واحد پردازشگر مرکزی برای ارتباط با دنیای خارج خود میتواند به حجم خاصی اطلاعات را دریافت و یا ارسال کند...این گذرگاه را با نام باس میشناسیم و یکای ان را مگاهرتز می نامیم.
در بررسی سی پی یو ها به اصطلاحی دیگر احتمالا برخورد کرده این با نام Cache ( کش ). کش به حافظه ای بسیار سریع و گران قیمت گفته میشود که همیشه مقدار کمی از ان در سی پی یو تعبیه میشود...کار کش نگهداری اطلاعاتی برای سی پی یو است که در هنگام پردازش اطلاعات به انها نیاز سریع دارد.
حافظه ی کش در سه سطح وجود دارد و با حجم های مختلف. سطح اول یا L۱سطح دوم یا L۲و سطح جدید L۳ ...معمولا کش L۱ را بر روی خود سی پی یو قرار میدهند و به همین دلیل ان را INTERNA CACHE می نامند ولی کش L۲ بر روی بورد اصلی (Main Board) تعبیه میشود و ان را EXTERNAL CACHE میخوانند.
مهمترین کمپانی های سازنده ی CPU عبارتند از AMD و Intel که دو رقیب اصلی و دیرینه هستند و دیگر تولید کننده ها را تقریبآ به کنار زده اند.
در این مقاله سعی شد به صورت بسیار فشرده اطلاعاتی کلی در مورد سی پی یو ارایه شود...اما این مبحث بسیار پیچیده تر است...کسانی که خواهان اطلاعات ریزتر و دقیق تری هستند به همراز جداول حرفه ای میتوانند تا شماره های بعدی صبر کنند... اصطلاحات :

▪ CPU : Central Processor Unite
▪ MHZ : Mega Hertz
▪ GHZ : Giga Hertz
▪ ۳.۴ GHZ = ۳۴۰۰ MHZ
۳۴۰۰ مگاهرتز معادل ۳.۴ گیگاهرتز میباشد...واحد اندازه گیری سرعت کاری CPU